طراحی سایت

جست و جو در وبسایت

جست و جو در وبسایت

در این مقاله به بهبود جست و جو در وبسایت اشاره خواهیم کرد. یکی از روش های مهم رضایت کاربر ساده سازی سایت است بدین معنا که کاربر برای کار با سایت به مشکلی برنخورد و در سریع ترین زمان ممکن به هدف خود در سایت دست یابد.

جست و جو در سایت

جست و جو در وب سایت را می توان به عنوان مکالمه ای بین کاربر و وب سایت در نظر گرفت : کاربر اطلاعاتی که به دنبالش است را از طریق تایپ عبارات توضیح می دهد و وب سایت نیز مطالب مورد نظر را برای کاربر جمع آوری می کند و به آن پاسخ می دهد. جستجو و سرچ در سایت یکی از عناصر اساسی است و یکی المان های اصلی برای وب سایت هایی است که از نظر محتوا غنی هستند.در این مقاله قصد داریم ۵ روش را به شما معرفی کنیم تا به کمک آنها ux یا تجربه کاربران را نسبت به جستجو در وب سایت خود بهبود بخشید.

نوار جستجو

نوار جستجو را در جایی قرار دهید که کاربر انتظارش دارد اینکه کاربری در وب سایت به دنبال دکمه جستجو بگردد نکته خوبی نیست.نمودار زیر از یک تحقیق گرفته شده که توسط دو محقق و روی ۱۴۲ داوطلب انجام شد.در این تحقیق مشخص شد کهبیشتر کاربران توقع دارند که طراحی سایت به گونه ای انجام شده باشد که دکمه یا نوار جستجو را در سمت چپ یا راست قسمت بالای سایت پیدا کنند.

اینکه کاربری در وب سایت به دنبال دکمه جستجو بگردد نکته خوبی نیست.نمودار زیر از یک تحقیق گرفته شده که توسط دو محقق و روی ۱۴۲ داوطلب انجام شد.در این تحقیق مشخص شد کهبیشتر کاربران توقع دارند که طراحی سایت به گونه ای انجام شده باشد که دکمه یا نوار جستجو را در سمت چپ یا راست قسمت بالای سایت پیدا کنند.

اندازه نوار جست و جو

در ادامه اهمیت جست و جو در وبسایت به اندازه آن نیز باید توجه کرد. کوچک بودن نوار جستجو یکی از متداول ترین اشتباهاتی است که هنگام طراحی سایت انجام می گیرد. در این موارد زمانی که کاربر عبارات طولانی را جستجو می کند تنها بخشی از عبارتی که تایپ کرده است را می تواند مشاهده کند که این موضوع آسیب زیادی به تجربه کاربری وب سایت می زند.در حقیقت زمانی که نوار جستجو دارای محدودیت برای نمایش کارکترها و عبارات بلند باشد، کاربران مجبور می شوند عبارات کوتاه و ناقصی را جستجو کنند که اصلا برایشان خوشایند نخواهد بود.

موارد سرچ احتمالی را مشخص کنید

یکی از کارهای خوب در برخی طراحی سایت ها این است یک نمونه از عبارات قابل جستجو درون نوار جستجوی سایت خود قرار می دهند تا به کاربران نشان دهید چه نوع عباراتی را می توانند جستجو کنند.درhtml5 امکانی وجود دارد که براحتی می توانید درون یک input field  متن ثابتی را قرار دهید.اگر کاربران سایت شما این امکان را دارند که موضوعات مختلفی را جستجو کنند می توانید از چندین نمونه استفاده کنید فقط توجه نمایید که این نمونه های زیاد نباشد تا کاربر را دچار سردرگمی نکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *