توسعه HTML5 تلاش مداوم یک کنسرسیوم از بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار و دیگر گروه های صنعت علاقه مند برای به روز رسانی و تجدید نظر در زبان نشانه گذاری بیش از حد (HTML)، که زبان اصلی در قلب وب جهان گستر است.
گروه کار فناوری کاربرد وب Hypertext (WHATWG) در سال ۲۰۰۴ کار بر روی HTML5 را آغاز کرد که توسط یان هیکسون از گوگل، وارز و دیوید هیات از اپل ویرایش شده است.
استاندارد مشخصات HTML5 در حالتهای پیش نویس مختلف در W3C (World Wide Web Consortium) است که با پیش نویس HTML5 WHATWG در سال ۲۰۰۷ شروع به کار کرد.
همانند تقریبا هر فرایندی که توسط کمیته غول پیکر و یا گروه کمیته ها اجرا می شود، توسعه HTML5 پشت سر برنامه های پیش بینی شده خود برای تکمیل برنامه اجرا می شود.
در حالی که برخی از بخش های مشخصات HTML5 پایدار هستند و در محصولات جدید اجرا می شوند، انتظار نمی رود که تمام پروژه HTML5 تا اواخر سال ۲۰۲۲ تکمیل شود.هدف از این کار پیچیده، داشتن یک استاندارد صنعتی است که توسط همه شرکت کنندگان توافق شده است.
توسعه HTML5 در نظر گرفته شده برای تولید یک پلت فرم منبع باز قابل استفاده است که می تواند در برنامه های مرورگر در سراسر اینترنت توسط چندین فروشنده استفاده شود به طوری که هر کسی بتواند به توسعه برنامه های جدید کمک کند و هیچ یک از فروشنده های تک کنترل جنبه های خاصی از اینترنت نخواهند داشت.
HTML5 به طور بالقوه می تواند پلاگین هایی مثل Adobe Flash، JavaFX و Microsoft Silverlight را منسوخ سازد، زیرا انتظار می رود که پلتفرم جدید قابلیت های جریان ویدئو را به برنامه های مرورگر اضافه کند.
با وجود برنامه توسعه طولانی مدت، برخی از جنبه های HTML5 در مرورگرهای جدید در حال اجرا هستند. فایرفاکس ۳.۵، گوگل کروم و مایکروسافت اینترنت اکسپلورر ۸ همه ویژگی های HTML5 را شامل می شوند.
تکنولوژی Canvas، اختراع شده توسط اپل، یک ویژگی گرافیکی مبتنی بر مرورگر ۲D است. بوم در مرورگر جدید Opera Software گنجانده شده است. اپرا قصد دارد قابلیت های ویدئویی HTML5 را در مرورگر خود به زودی اجرا کند.
مرورگر Safari اپل از Canvas پشتیبانی می کند و همچنین دارای ویژگی های ویدیویی و صوتی اچ تی ام ال ۵است.به عنوان یک تلاش برای ایجاد یک استاندارد واحد برای توسعه همه مرورگر وب، HTML5 دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری است.
مدت زمان لازم برای تکمیل پروژه نشان دهنده پیچیدگی تلاش است. واقعیت این است که تمام بازیکنان اصلی صنعت فناوری اینترنت در این پروژه دخیل هستند، اما این باعث مشکلات خاصی نیز می شود.
به عنوان مثال، تلاش برای ترکیب قابلیت های ویدئویی در مرورگرها بدون نیاز به پلاگین های اختصاصی مانند فلش یا سیلورلایت، منافع Google در YouTube را که بر تکنولوژی فلش و مایکروسافت متمرکز است و سرچشمه های زیادی در Silverlight دارد تهدید می کند.
اپل به شدت درگیر تلاش برای ترکیب اچ تی ام ال ۵ در بسیاری از برنامه های کاربردی مرورگر تلفن همراه خود است. چارچوب Sproutcore آن است که به منظور سرعت بخشیدن به توسعه برنامه های کاربردی بر اساس استانداردهای وب بدون نیاز به پلاگین های خارجی طراحی شده است.
همانطور که اچ تی ام ال ۵همچنان در حال تکامل است، توسعه برنامه های کاربردی را که با تمام مرورگرهای وب سازگار است، ساده می کند. در Optimum7، ما به قابلیت و قابلیت جستجو در اچ تی ام ال ۵و همچنین کاربر دوستی اختصاص یافته ایم.